Mestarimekaanikko -kilpailu

Mestarimekaanikko 2007

Kaikille autoalan ammattilaisille avoimet Mestarimekaanikko-kilpailut järjestettiin jo kuudennen kerran Suomen Autoteknillinen Liitto ry:n (SATL) toimesta. Kilpailun palkintojenjaossa 30.11.07 Auto & Korjaamo -messuilla julkistettiin voittajaksi Markus Huuskonen.

Suomen Autoteknillinen Liitto on järjestänyt Mestarimekaanikko-kilpailuja vuodesta 1997 lähtien joka toinen vuosi. Rytmitys on ollut sama Auto & Korjaamo -messujen kanssa, kun kisojen palkintojen jako on suoritettu kyseisillä messuilla. Näin tapahtui myös tälläkin kerralla. Kilpailussa oli tiedossa uusi voittaja, kun kolme viimeistä kertaa voittanut turkulainen Pekka Häkkinen ilmoitti viime kilpailun voiton jälkeen jättävänsä kilpa-areenat.

Kilpailu jakaantui aikaisempien kertojen tapaan kahteen osioon. Alkukilpailu järjestettiin 20.10.07 ensimmäistä kertaa internetissä, jossa tentittiin kaikkiaan 60 teoriakysymystä. Oikein ja väärin vaihtoehtokysymykset käsittelivät autotekniikan lisäksi työsuojelu-, laki- ja ympäristöasioita

Alkukilpailun perusteella finaaliin selvisivät seitsemän kilpailijaa: Tomi Halkola (Koskenkorva), Jarmo Harju (Kotka), Matti Hautamäki (Laitila), Toni Lintula (Vaskio), Pertti Puhakka (Anttola), Juha Tiiva (Kangasala) ja Igor Tommonen (Helsinki).

Lisäksi laite- ja automaahantuojilla oli mahdollisuus ilmoittaa edustajansa 1000 euron maksulla suoraan loppukilpailuun. Pääsymaksuilla katettiin osa kilpailun kuluista. Tänä vuonna yrityksiä lähti mukaan kaikkiaan kolme: VV-Auto Group Oy (Volkswagen), Toyota Auto Finland Oy ja Robert Bosch Oy (Bosch-korjaamolaitteet). VV-organisaatiota edusti Marko Herranen (Autotalo Laakkonen, Joensuu), Toyota-organisaatiota Markus Huuskonen (Auto-Arita Oy, Järvenpää) ja Bosch -organisaatiota Jukka Mankinen (Autohuolto Räisänen Oy, Kuopio).

Finaali jälleen Haagassa

Loppukilpailu kymmenhenkiselle finalistiryhmälle järjestettiin edellisen kerran tapaan Helsingin tekniikanalan oppilaitoksen auto-osaston tiloissa Haagassa lauantaina 17.11.07. Loppukilpailussa oli kaikkiaan neljä tehtävärastia ja erillinen kirjallinen teoriaosuus. Rasteilla toimivat valvojina ja tuomareina autoalan kouluttajista koostunut ryhmä. Tässä ryhmässä olivat edustettuina Helsingin tekniikanalan oppilaitos, TTS aikuiskoulutus sekä Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian autolaboratorio.

 

Kilpailun läpiviemiseksi ryhmä jaettiin kahteen osaan, joista toinen aloitti käytännön tehtävärasteilla ja toinen teoriakokeella. Teoriakoe oli osittain samantyylinen kuin alkukilpailussa. Kysymyksiin tuli vastata "oikein" tai "väärin", mutta myös kirjallisia vastauksia täytyi antaa. Vastaamiseen oli aikaa kaikkiaan tunnin verran. Tämän jälkeen kokeen tehnyt ryhmä lähti viettämään taukoa Stadian autolaboratorion tiloihin Helsingin keskustassa tutustuen suurta mainetta saavuttaneisiin autolaboratorion autoprojekteihin.

 

Paikalle jääneen ryhmän kilpailijat aloittivat oman kilpailunsa käytännön tehtävärasteilla. Niistä ensimmäisellä ja kenties helpoimmalla tehtiin tavallisia rengastöitä. Toisella rastilla päästiin kääntelemään pultteja ja muttereita jo hieman tarkemmin, kun tehtävänä oli mitata irtomoottorin kampiakselin välyksiä ja laakerikaulan pyöreyttä ja kartiokkuutta.

 

Kaksi viimeistä rastia painottui ajoneuvosähköjen mittausten maailmaan. Kolmannella rastilla oli tämän lisäksi asiakaspalveluun liittyvä osuus, kun suorapalvelumekaanikkona toimineen kilpailijan piti ottaa asiakkaan tuoma valovikainen auto vastaan tehden siitä asianmukaisen työmääräyksen. Tältä rastilta täysien pisteiden saavuttamiseksi oli lisäksi korjattava autossa ollut kaksivaiheinen sähkövika.

Viimeisellä eli neljännellä tehtävärastilla työnä oli etsiä tehtäväpaperissa ilmoitetut sähköiset signaalit käyvästä autosta kertoen samalla, minkä tyyppisistä antureista signaalit tulivat.

Aikaa kullakin tehtävärastilla oli 30 minuuttia. Toiset rastit olivat hieman helpompia ajan riittäessä ruhtinaallisesti, toiset taas enemmänkin haastavia. Kilpailun alussa oli havaittavissa, että kilpailijoilla oli pientä alkujännitystä ensimmäisissä tehtävissä, mutta myöhemmissä ei ongelmia havaittu. Kilpailupäivän puolivälissä kilpailuryhmät vaihtoivat tehtäviä päikseen, ja kun päivä oli ohi, olivat kaikki kilpailijat suorittaneet myös kaikki tehtävät.

Aikaisemmasta poiketen niin teoriakoe kuin tehtävärastit arvioitiin pisteytyksessä saman arvoisiksi. Kustakin tehtäväosiosta oli jaossa ennalta sovituin arviointiperustein 10 pistettä eli kaikkiaan jaossa oli yhteensä 50 pistettä. Niinpä tällä kertaa teoriakoe ei ollut niin ratkaisevassa osassa kuin aiemmin.

Voittajaksi kilpailusta selvisi Markus Huuskonen (kuvassa oikealla), joka sai 1000 euron rahapalkinnon. Toiseksi sijoittui Jukka Mankinen (kuvassa keskellä) ja kolmanneksi Pertti Puhakka (kuvassa vasemmalla). Toisesta sijasta jaettiin 750 euron ja kolmannesta 500 euron rahapalkinto. Loput kilpailijat sijoittuivat jaetulle neljännelle sijalle saaden kukin 100 euron rahapalkinnon. Lisäksi kukin finalisti sai vuoden mittaisen käyttöoikeuden ProDiags -oppimisjärjestelmään.

Kärkikolmikko palkittiin Auto & Korjaamo -messujen Tietovarikko-alueella 30.11.07. Palkintojenjako keräsi mukavasti yleisöä ja julkista sanaa. Valmistelut seuraavaa kisaa varten ovat jo alkaneet. Seuraa tiedotusta asiassa.

Suomen Autoteknillinen Liitto - Köydenpunojankatu 8 00180 Helsinki - Updated by Webmaster
  » Uutisarkisto 2017  
  » Uutisarkisto 2016  
  » Uutisarkisto 2015  
  » Uutisarkisto 2014  
  » Uutisarkisto 2013  
  » Uutisarkisto 2012  
  » Uutisarkisto 2011  
  » Uutisarkisto 2010  
  » Uutisarkisto 2009  
  » Uutisarkisto 2008  
  » Uutisarkisto 2007  
  » Uutisarkisto 2006  
  » Uutisarkisto 2005  
  » Uutisarkisto 2004  
  » SATL:n Liittohallitus