30.11.2017 - Suomen Autolehti 10/2017 ilmestyy perjantaina 1.12.2017

 

Vuoden 2017 viimeinen eli kymmenes Suomen Autolehti 10/2017 ilmestyy joulukuun alussa. Lehdellä on mittaa tällä kertaa 96 sivua.

Lehdessä muun muassa seuraavaa:

  • Auton tekninen avaus: Volkswagen Polo. Polo on saavuttanut kuudennen sukupolven ja jatkaa kasvuaan. Mittojen lisäksi myös varusteita on tullut lisää.
  • Daimler on luonnut mekaanikoille koulutusohjelman, jota seuraamalla Mercedes-Benz-korjaamoille saadaan monipuolista osaamista oikeassa suhteessa. Koko putken läpäisseet ovat DT-mekaanikkoja, jotka ovat perehtyneet syvällisesti auton järjestelmiin ja kykenevät vaativiin vikadiagnooseihin.
  • Volvo tulee kaasukuorma-autojen markkinoille maakaasun ja dieselin yhteispelillä. Nesteytetyn maakaasun avulla Volvo pienentää kuorma-auton hiilidioksidipäästöjä 20 prosenttia tinkimättä kuitenkaan dieselmoottorin ominaisuuksista.
  • Mercedes-Benzin vetyvoimanlähteen ja litiumioniakut yhdistävä GLC F-CELL pääsee esituotantoon.
  • Tavallista pienempi polttokenno, kondensaattorien avustama kiihdytys ja suoraan tehtaalta tapahtuva leasingmyyntimalli ovat erikoinen yhdistelmä. Walesissa tätä kokeillaan.
  • Oulun ammattikorkeakoulu on uusinut autoalan opinto-ohjelmansa. Yrityksissä tapahtuva projektioppiminen on otettu osaksi opetusta. Yksi projekteista on oppilaitoksen oma Ultra-hanke, jonka tuloksena on itse suunniteltu ja omavalmisteinen, uutta tekniikkaa soveltava ralliauto.
  • Tokion autonäyttely: muutoksen edellä. Japanin auto- ja alihankintateollisuus on kohdannut vastoinkäymisen toisensa jälkeen. Lisäksi autojen sähköistämisessä ja autonomisen autoilun kehittämisessä on jääty eturintamasta. Asioiden on kehityttävä nopeasti.
  • PSA kohautti automaailmaa hankkimalla Opelin General Motorsilta viime maaliskuussa. Uuden tulokkaan sisäänajo konsernin toimintaan on alkanut.
  • Audi päivitti A8-edustusmallinsa. Alumiinisen korirakenteen sijaan autosta löytyy nyt multimateriaalinen kori, jossa käytetään alumiinia, terästä, magnesiumia ja hiilikuitua.
  • Moottoritekniikkaa: FCA Global Medium Engine (Alfa-Romeo 2,0 T MultiAir2). Italialais-amerikkalaisen FCA-konsernin hiljattain markkinoille ilmaantunut keskiluokan ottomoottori on aloittanut maailmanvalloituksen uusiin Alfa-Romeoihin asennettuna.
  • Laitekatsauksessa ovat esillä huoltomekaanikon työkaluvaunut.

Suomen Autolehden sähköinen näköisversio ilmestyy myös 2.12.2017. Lehden arkisto on luettavissa numerosta 1/2014 alkaen. Lehden pääsee lukemaan kirjautumalla omilla tunnuksilla SATL:n extranettiin osoitteessa https://rekisteri.sebacon.fi. Asiakastunnus on: satl

Suomen Autoteknillinen Liitto - Köydenpunojankatu 8 00180 Helsinki - Updated by Webmaster
  » Uutisarkisto 2016  
  » Uutisarkisto 2015  
  » Uutisarkisto 2014  
  » Uutisarkisto 2013  
  » Uutisarkisto 2012  
  » Uutisarkisto 2011  
  » Uutisarkisto 2010  
  » Uutisarkisto 2009  
  » Uutisarkisto 2008  
  » Uutisarkisto 2007  
  » Uutisarkisto 2006  
  » Uutisarkisto 2005  
  » Uutisarkisto 2004  
  » SATL:n Liittohallitus