25.03.2017 - Mestarimekaanikko 2017 kilpailu on ratkennut

MEDIATIEDOTE 25.3.2017                                                            Julkaisuvapaa heti

Mestarimekaanikko 2017 kilpailu on ratkennut

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) järjesti kaikille autoalan ammattilaisille avoimen Mestarimekaanikko 2017 -kilpailun jo 11. kerran. Kilpailun finaali ja palkintojenjako tapahtui Stadin ammattiopiston tiloissa lauantaina 25.3.2017.

Stadin ammattiopistossa Haagassa 25.3.2017 pidettyyn Mestarimekaanikko 2017 -finaaliin osallistui semifinaalista jatkoon päässeet kolme kilpailijaa. Kilpailijoiden tehtävänä oli suorittaa kolme eri työrastia. Rastien pituus oli 45 minuuttia ja niistä kustakin oli jaossa 10 pistettä, joten finaalin maksimipistemäärä oli 30 pistettä. Rastit olivat erittäin haastavia, eikä pisteitäkään jaettu helläkätisesti.

Voittajaksi kilpailusta selvisi Tomi Gren, Kouvola (Motonet korjaamo/TMA Finland Oy, Kouvola) 18,50 pisteellä. Voitosta hän sai noin 1000 euron arvoisen tuotepalkinnon.

Toiseksi sijoittui Jari Kopra, Lepsämä (Motomer Oy, Espoo) 17,00 pisteellä ja kolmanneksi Miika Lindberg, Kotka (Auto-Suni Oy, Kotka) 14,50 pisteellä. Toisesta sijasta jaettiin noin 750 euron arvoiset ja kolmannesta noin 500 euron arvoiset tuotepalkinnot. Loput semifinaaliin jääneet kilpailijat saivat kukin palkinnoksi valitsemansa Autoalan Koulutuskeskus Oy:n julkaiseman kirjan. Lisäksi kukin finalisti sai vuoden mittaisen käyttöoikeuden ProDiags -oppimisjärjestelmään sekä Suomen Autolehden vuosikerran.

Alun perin finaaliin selviytynyt Ylämyllyltä kotoisin oleva Tomi Vainikainen joutui vetäytymään kilpailusta henkilökohtaisista syistä. Hänen tilallaan finaaliin osallistui neljänneksi semifinaalissa sijoittunut Miika Lindberg.

Finaalikilpailun sisältö

Rasteista ensimmäinen oli hybridiauton vianetsintä, kun auto ei suostunut käynnistymään. Kohdeautona oli vuosimallin 2016 Hyundai IONIQ HEV. Arvostelukohteina olivat asiakaspalvelu, looginen vianetsintä, testerin ja oskilloskoopin käyttö sekä tulosten analysointi ja vian löytäminen. Vian aiheutti oikosulussa ollut väyläjohto.

Toisella rastilla tehtävänä oli suorittaa uuden auton luovutustarkastus. Kohdeautona oli vuosimallin 2017 Jeep Grand Cherokee. Arvostelukohteina olivat ajoneuvon valmistajan luovutustarkastuksen ohjeistuksen mukaiset tarkastuskohteet ja sen mukaan eri työvaiheiden läpikäyminen ja asetettujen poikkeamien huomioiminen.

Kolmannella rastilla tehtävänä oli suorittaa diesel-auton vianhaku. Tehtävänannossa oli kerrottu, että autoon oli vaihdettu toisella korjaamolla uusi käytetty moottori, mutta sitä ei oltu saatu toimimaan. Auto kyllä käynnistyi, mutta se sammui melkein heti. Kilpailukohteena oli vuoden 2010 Opel Insignia 2,0 Sports Tourer. Arvostelukohteina olivat muun muassa omien ja auton suojavälineiden käyttö, vikakoodien luku, looginen vianetsintäprosessi, ongelmien oikea päättely eri mittauksilla sekä korjausehdotus. Ongelman aiheutti polttoaineen täytössäätöventtiilin virheellinen toiminta, joka aiheutti virhetilan (liian suuri polttoaineen paine) ja siten auton sammumisen.

Finaalin sekä helmikuun alussa pidetyn semifinaalin kilpailurastien suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista vastasivat autoalan asiantuntijoiden kanssa Metropolia ammattikorkeakoulun kuuden autoinsinööriopiskelijan ryhmä, johon kuuluivat Samu Autiosalo, Samu Heinonen, Samu Kuronen, Joona Murtolehto, Tomi Perkiömäki ja Vesa Vilkman. Kilpailutehtävien toteutuksella he suorittivat samalla omiin opintoihinsa liittyvää projektityökurssia.

Edellä mainittuina autoalan asiantuntijoina toimivat finaalissa Diagno Finland Oy:n tekninen asiantuntija ja kouluttaja Björn Boström, Hyundai Motor Finland Oy:n teknisistä koulutuksista vastaavan Kainuun ammattiopiston opettaja Markku Suonpää (oli mukana myös semifinaalissa), FCA Finland Oy:n jälkimarkkinoinnin kenttäpäällikkö Ukko Rummukainen, Stadin ammattiopiston opettaja Petri Hanski ja kilpailupaikkana toimineen oppilaitoksen yhteyshenkilönä koulutuspäällikkö Aku Lämsä.

Semifinaalissa asiantuntijoina toimivat Prodiags Oy:n kouluttajat Jarmo Aalto ja Jorma Höyteinen, Wihuri Oy:n Teknisen Kaupan osastopäällikkö Jouni Kiviranta, FCA Finland Oy:n teknisistä koulutuksista vastaavan AEL:n koulutusasiantuntija Kai Hikman ja Stadin ammattiopiston lehtori Mika Saroma.

Suurkiitokset kaikille kilpailun yhteistyökumppaneille.

Lisätietoja: pasi.perhoniemi@satl.fi, 044-523 9477

Pasi Perhoniemi

Toiminnanjohtaja

Suomen Autoteknillinen Liitto ry

 

Mediatiedote on ladattavissa pdf-muodossa TÄSTÄ

 

Alla ovat kuvat kärkikolmikosta finaalin työrasteilla. Kuvaa klikkaamalla aukeaa kuva alkuperäisessä koossa. Kuvia saa käyttää vapaasti kilpailusta uutisoitaessa. Kuvaajan nimi mainittava. Kuvaajana Pasi Perhoniemi kaikissa muissa kuvissa paitsi palkintojenjakokuvassa, jossa kuvaaja oli Vesa Vilkman.

Voittaja Tomi Gren vasemmassa yläkuvassa 1. rastilla vieressään Markku Suonpää. Oikeassa yläkuvaassa ollaan rastilla 2 ja alakuvassa rastilla 3.

Toiseksi sijoittunut Jari Kopra vasemmalla yläkuvassa rastilla 3, oikeassa yläkuvassa rastilla 1 ja alhaalla rastilla 2.

Kolmanneksi sijoittunut Miika Lindberg vasemmassa yläkuvassa rastilla 2, oikealla rastilla 3 ja alhaalla rastilla 1 käymässä rastin sisältöä läpi Markku Suonpään kanssa.

 

Palkintojenjako, kuvassa vasemmalta oikealle Jari Kopra, Miika Lindberg, Tomi Gren ja SATL:n toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi.

 

Suomen Autoteknillinen Liitto - Köydenpunojankatu 8 00180 Helsinki - Updated by Webmaster
  » Uutisarkisto 2016  
  » Uutisarkisto 2015  
  » Uutisarkisto 2014  
  » Uutisarkisto 2013  
  » Uutisarkisto 2012  
  » Uutisarkisto 2011  
  » Uutisarkisto 2010  
  » Uutisarkisto 2009  
  » Uutisarkisto 2008  
  » Uutisarkisto 2007  
  » Uutisarkisto 2006  
  » Uutisarkisto 2005  
  » Uutisarkisto 2004  
  » SATL:n Liittohallitus