07.08.2018 - SATL ry:n tekemän selvityksen mukaan autoalan sähköinen oppimisympäristö koetaan tarpeelliseksi

Tilannekatsaus autoalan osaamisenkehittämisen uuden toimintamallin ja verkko-osaamiskeskuksen toteutuksen esiselvityksestä.

SATL:n autoalan ammattilaisille tekemän esiselvitykseen liittyvän kyselyn tulokset on analysoitu ja niistä on tehty kaksi eri selvitystä ja toimenpide-ehdotus.

Selvitys 1: Työntekijöiden työmarkkinakelpoisuuden ja yritysten pätevyyksien ylläpitämisen haasteet erityisesti Lapissa (selvitys aukeaa otsikkoa klikkaamalla)

Selvitys 2: Työn ohessa tapahtuvan täydennys, jako- ja erikoistumiskoulutuksen haasteet erityisesti Lapissa (selvitys aukeaa otsikkoa klikkaamalla)

Näissä selvityksissä näkökulmat ovat erilaiset, vaikka asia on perusteiltaan hyvin samanlainen. Ensimmäisessä selvitys asiaa tarkastellaan työntekijöiden kannalta, kun taas toisessa koulutusten toteuttamismenetelmien kannalta.

Tuloksina näistä saatiin mm. se, että tarvetta autoalan lisäkoulutukselle on paljon. Autotekniikan nopean kehityksen seuraaminen varsinkin merkkiorganisaatioiden ulkopuolella on todellinen haaste. Lisänä tulevat vielä uudet energiamuodot, kuten kaasu ja sähkö.

Vastaajien mielestä tarvittavassa koulutuksessa tärkeintä on autotekniikka ja sähköautotekniikka.  Talous- ja IT-koulutuksen tarvetta ei pidetty kovin tärkeänä, mutta esimies- ja asiakaspalvelukoulutukselle on selkeästi myös tarvetta.

Lapissa erityisesti pidettiin ongelmina perinteisen toisella paikkakunnalla tapahtuvan koulutuksen matkustus- ja majoituskustannuksia, sekä ajan käyttöä. Harvaan asutuilla alueilla ja pienissä yrityksissä tilanne vielä korostuu.

Verkkokoulutusta pidettiin hyvänä vaihtoehtona. Kokemukset verkkokoulutuksesta ovat kuitenkin vielä aika vähäisiä. Ongelmana on oikeanlaisen verkkokoulutuksen löytyminen. Tarjonta on hajautunutta ja heikosti tunnettua. Suomenkielistä verkkokoulutusta on tällä hetkellä vielä vähän tarjolla. Osalla autoalan ammattilaisista koulutuskieli on kynnyskysymys.

Toimenpide-ehdotus: Sukupuolten tasa-arvon edistäminen autoalalla (toimenpide-ehdotus aukeaa otsikkoa klikkaamalla)

Tasa-arvoasioissa autoalalla on vielä kehitettävää. Kyselyssä nähtiin naisten määrän lisäämisen olevan eduksi alalle, esim. huoltoneuvojan roolissa. Töitä on kuitenkin tehtävä paljon, että miesvaltaiselle alalle saataisiin lisää naisia. Monesti jako miesten ja naisten töihin on asennekysymys, joka opitaan jo kotona. Työympäristössä tärkeää on myös esimiesten suhtautuminen. Vastaajien mukaan käytännössä lähes kaikki autoalan tehtävät sopivat kummallekin sukupuolelle. Käsitykset autoalasta ja korjaamotyön raskaudesta ja likaisuudesta ovat vanhentuneita. Autokorjaamoiden työympäristön imagon muokkaamiselle on siis tarvetta.

Lisätietoja esiselvityksestä antavat:

Pasi Perhoniemi, SATL ry, toiminnanjohtaja, 044-523 9477, pasi.perhoniemi@satl.fi

Tomi Virkki, SATL ry, hankkeen kehityspäällikkö, 0400-430 883, tomi.virkki@satl.fi

20.06.2018 - SATL:n Kesäpäivät pidettiin Seinäjoella 16.-17.6.2018

66. SATL:n Kesäpäivät järjestettiin Seinäjoella 16.-17.6.2018. Majoittautuminen oli juuri remontoidussa Sokos Hotelli Vaakunassa. Järjestelyistä vastasi Seinäjoen Seudun Autoteknillinen Yhdistys ry. Paikalla oli lähemmäs 30 henkeä järjestäjät mukaan luettuna.

Kesäpäivien ohjelman pääpäivä oli lauantai, joka alkoi pilvipoutaisena, mutta sää kirjastui illaksi. Ilmoittautumisten jälkeen aamupäivälle oli kaikille yhteisenä ohjelmana tutustuminen hotellin vieressä sijainneeseen Suojeluskunta ja Lotta Svärd -museoon. Oppaan johdolla päästiin tutustumaan museon perusnäyttelyn puitteissa Suojeluskuntien, Lotta Svärd -järjestön ja jääkärien toimintaan sekä Mannerheimin päämajaan Seinäjoella vuonna 1918. Lisäksi vaihtuvana näyttelynä oli "Rauhaton mieli" -näyttely, jossa kuvien kautta pääsi tutustumaan talvi- ja jatkosota-ajan tunteisiin sotatantereen ulkopuolella. Museokokonaisuuden tekee myös mielenkiintoiseksi se, että sen on suunnitellut Alvar Aalto vuonna 1924.

Iltapäivästä vuorossa oli kaksi erilaista vaihtoehtoista ohjelmaa: oopperaa tai lisää mielenkiintoisia museoita. Oopperaa Ilmajoelle lähti katsomaan pääosa osallistujista. Kyseessä oli Ilmajoen musiikkijuhlien Mannerheim-ooppera, jossa esiintyivät muun muassa Waltteri Torikka ja Johanna Rusanen-Kartano. Oopperasta saatu palaute oli positiivista ja osallistujat pitivät näkemästään ja kuulemastaan.

Museokierrokselle lähti pienempi ryhmä. Ensimmäisenä kohteena oli Törnävän sairaalamuseo, joka sijaitsee Törnävän sairaalan alueella vuonna 1928 rakennetussa TD-talossa. Sitä ylläpitää Etelä-Pohjanmaan terveydenhuollon perinneyhdistys. Erittäin mielenkiintoisella opastetulla kierroksella päästiin tutustumaan sairaan- ja mielenterveyshoidon historiaan ja niiden huimaan kehitykseen. Museossa pääosassa on psykiatrisen terveydenhoidon kehitys, kun rakennus, jossa museo on, on ollut siinä käytössä. Ensimmäiseen kerrokseen sijoittuvat somaattisen terveydenhuollon näyttelytilat, toimisto ja kirjasto. Toiseen kerrokseen sijoittuvat psykiatrisen terveydenhuollon näyttelytilat sekä sairaalakeittiöesineistön näyttely. Kolmannessa kerroksessa on keuhkosairauksien hoidosta kertova Härmän Parantolamuseo.

Museokierroksen toisena kohteena oli Nurmon puolella sijaitseva Etelä-Pohjanmaan traktorimuseo. Museon tiloina toimii vanha nuorisoseuratalo, joka on kunnostettu vuonna 1978. Lisäksi vuonna 2001-2003 on rakennettu uutta kylmää hallitilaa yli 1000 neliömetriä. Näissä tiloissa on nähtävillä yli 150 traktoria, joista suurin osa on kunnostettuja. Traktorit omistaa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta museon isäntä Matti Jaskari (kuvassa alla esittelemässä kotimaista Takra-traktoria), joka myös esitteli museon toimintaa ja traktoreita. Traktorit on valittu sen perusteella, että ne ovat olleet käytössä Suomessa ja että ne on valmistettu ennen vuotta 1969, jolloin turvahytti tuli pakolliseksi traktoreissa. Vanhin traktoreista oli vuonna 1925 valmistunut rautapyöräinen Fordson "F" ja nuorin vuosimallin 1966 Massey Ferguson 165 MP. Tämäkin museokierros oli erittäin antoisa.

Traktorimuseossa oli näytillä myös Porsche-traktori, jonka läpi oli pidemmän seisonnan aikana kasvanut koivu.

Lauantai-illan ohjelmassa oli koko ryhmän yhteinen illallinen, joka nautittiin Mallaskosken panimoravintolassa. Ravintola sijaitsee kaupungin halkovan joen rannassa. Grilliruuan lisäksi halutessaan pääsi myös nauttimaan panimon itse valmistamista juomista. Illallisen yhteydessä SEATY:n puheenjohtaja Jarno Arkko kiitti kaikkia Kesäpäiville osallistuneita paikalle saapumisesta. Monista tapahtuman järjestelyistä vastannut Jorma Sokero esitti myös omat kiitokset. Toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi puolestaan kiitti yhdistyksen vastaavia tapahtuman järjestelyistä.

Sunnuntaina oli vuorossa hieman yhdessä ulkoilua ja kisailua. Sitä suoritettiin Seinäjoen keskustan liepeillä Jouppilanvuoren maastoissa sijaitsevan ulkoilualueen Aarnikotkan kodan maisemissa kauniissa auringon paisteessa ja helteessä. Ihan kaikki lauantain osallistuja eivät enää ehtineet tähän osallistua. Ohjelmassa oli pienen kävellen suoritetun siirtymän jälkeen makkaran paistoa sekä fyysisiä että henkisiä suoritteita pienen kilpailun merkeissä. Fyysisiä suoritteita olivat tennispallon tarkkuusheitto ja sulkapallon pituusheitto (yllä Tomi Virkin tyylinäyte). Henkisissä suoritteissa piti tunnistaa viisi autonosaa ja vastata viiteen suulliseen tietovisakysymykseen. Kaikki suoritteet laskettiin yhteen ja sen perusteella laskettiin lopputulokset. Osallistumiset olivat joko perhekuntina tai yksin. Tulokset ovat tekstin lopuksi.

Palkintojen jako suoritettiin Kesäpäivien ohjelman päätteeksi, jonka jälkeen oli vuorossa kotimatka.

Tapahtuman kuvakooste löytyy SATL:n Facebook profiilista osoitteesta www.facebook.com/satlry

Suuret kiitokset Seinäjoen Seudun Autoteknillisen Yhdistyksen aktiiveille tapahtuman järjestelyistä.

Ensi vuonna Kesäpäivätapahtuma on hieman toisenlainen, kun Kuopion ATY on luvannut järjestää sen matkatapahtumana. Siitä tiedotetaan myöhemmin lisää. Olkaa kuulolla!

Tulokset:      

Tapahtuman yhteydessä osallistujille jaettiin myös suklaisia rollareita.

01.06.2018 - SATL:n jäsenlehti Satelliitti 1/2018 ilmestyi 1.6.2018

SATL:n jäsenlehti Satelliitti 1/2018 on ilmestynyt. Se on luettavissa painettuna versiona kotiin kannettuna tai sähköisessä pdf-muodossa Liiton kotisivulta osoitteessa http://www.satl.fi/jasenille/nayta/115.

Painettu lehti on toimitettu Suomen Autolehden 6/2018 liitteenä niille henkilöjäsenille, joille Suomen Autolehti tulee. Niille vapaajäsenille, joille Suomen Autolehti ei  tule, on Satelliitti postitettu suoraan.

30.05.2018 - Suomen Autolehti 6/2018 ilmestyy perjantaina 1.6.2018

Vuoden 2018 kuudes Suomen Autolehti 6/2018 ilmestyy kesäkuun alussa. Lehden kokonaismitta on tällä kertaa 84 sivua.

Lehdessä on muun muassa seuraavaa:

  • Sähkö käyttövoimana raskaissa kuljetusvälineissä on eri tekniikoiden kokeilua. Etenkin pitkän matkan raskaan liikenteen sähköistämisen haasteet ovat omassa luokassaan, ja ratkaisut poikkeavat kevyeltä puolelta.
  • Käytönaikainen päästömittaus muuttui 20.5.2018, OBD isoon rooliin. Uudet päästömittausmääräykset vahvistavat ja laajentavat OBD-testin asemaa. Osasta pakoputkimittauksia luovutaan kokonaan.
  • Ammatillinen koulutus keskeisessä roolissa, osaajia autoalalle. Autoalan ammatillisen koulutuksen osaajat kokoontuivat 10:ttä kertaa yhteen pohtimaan alan yhteisiä kehityshaasteita. Jatkossa toimiva yhteistyö työelämän kanssa on entistä tärkeämpää.
  • Taitaja 2018 - nuorten osaamisen näytöstä, tiukkaa kilpailua. Nuorille suunnattu ammattitaidon SM-kilpailu Taitaja 2018 pidettiin tänä vuonna Tampereella. Autoalan lajit olivat hyvin esillä. Nuorten taitoja kelpaa katsella.  
  • Auto China 2018 - katsaus Kiinan autoteollisuuteen: Hurja muutos käynnistyy. Kiinan merkitys autoalalla on kasvamassa entisestään, sillä sieltä viedään jo tällä hetkellä autoja kaikkialle maailmaan. Maan omat merkit hiovat tuotteitaan, ja ne ovat vihdoin riittävän laadukkaita myös Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin.
  • Metropolia Motorsport - kehitystä ja insinöörioppimista vuodesta 2002, haastavaa opiskelua. Formula Student -hankkeiden tavoite on selkeä: insinööriopiskelija pääsee testaamaan omat suunnitelmansa ja niiden toteutettavuuden.
  • Moottoritekniikkaa: BMW B47TÜ. BMW:n vuonna 2014 markkinoille tuoma kaksilitrainen, moduulirakenteinen B47-dieselmoottori on kokenut merkittävän päivityksen. Nyt kaikissa versioissa on kaksi turboahdinta, ja päästöt on mitattu uusimman normituksen mukaisesti.
  • Laitekatsauksessa ovat esillä pyöränsuuntauskäyttöön soveltuvat nelipilarinostimet.

Suomen Autolehden sähköinen näköisversio ilmestyy myös 1.6.2018. Lehden arkisto on luettavissa numerosta 1/2014 alkaen. Lehden pääsee lukemaan kirjautumalla omilla tunnuksilla SATL:n extranettiin osoitteessa https://rekisteri.sebacon.fi. Asiakastunnus on: satl

Seuraava Suomen Autolehti 7/2018 ilmestyy kesätauon jälkeen 1.9.2018.

25.05.2018 - SATL:n Tallinnan Liittokokous päätökset

SATL:n 83. varsinainen liittokokous järjestettiin Tallinnassa Park Inn by Radisson Meriton Conference & Spa hotellissa yhden yön matkana 17.-18.3.2018. Vaikka kokouksen järjestelyt ja aikataulu olivat perinteistä poikkeavat, oli itsen kokouksen sisältö tuttua. Kokoukseen osallistui 67 äänivaltaista edustajaa 26 jäsenyhdistyksestä edustaen 84 % liiton äänivallasta (paikalla oli 268 maksimiäänestä 226). Kaikkiaan matkassa oli seuralaiset mukaan luettuna 116 henkilöä.

Tapahtuman järjestely oli aiemmin sovitun mukaisesti perinteistä poikkeavasti SATL:n toimiston vastuulla. Lisäapuna olivat Metropolia AMK:n suojissa toimivan Autoinsinöörikillan neljä jäsentä. Tämän killan toiminnan aloittamisessa Helsingin Autoteknillinen Yhdistys oli toiminut kummina muutamaa vuotta aiemmin, joten yhteistyö killan kanssa oli luontevaa.

Matkaan osallistuvat kokoontuivat lauantaiaamusta Viking Linen Katajanokan terminaalissa Helsingissä, josta matka- ja kokousmateriaalien jaon jälkeen siirryttiin m/s Viking XPRS -laivalla Tallinnaan. Laivamatka sujui sujuvasti kauniissa säässä ruokailun merkeissä. Tallinnassa siirryttiin kolmella linja-autolla kokoushotellille, jossa päiväkahvien jälkeen virallinen ohjelma aloitettiin suoraan toimikuntien kokouksilla. Tämän mahdollisti etukäteen jaossa olleet tarkat kokousmateriaalit, joiden avulla erillistä asioiden läpikäyntiä ei ollut tarvetta pitää. Seuralaiset pääsivät toimikuntien aikana tutustumaan omaehtoisesti Tallinnan kaupunkiin, etenkin sen vanhaan osaan, jonka vieressä hotelli sijaitsi.

Toimikunnissa (Teknillinen, Vaali-, Tulevaisuus- ja Senioritoimikunnat) kaikissa oli tärkeinä käsiteltävinä asioina Autoalan Koulutuskeskus Oy:n liiketoiminnan siirtyminen SATL alaisuuteen ja SATL-portaalin kehitystyö. Lisäksi kussakin oli vielä kyseiselle toimikunnalle ominaisia käsiteltyjä aiheita. Liittokokousaloitteita ei tällä kertaa ollut yhtään.

Kaikkien toimikuntien muistiot kuin myös varsinaisen liittokokouksen pöytäkirja on tutustuttavissa TÄSTÄ.

Toimikuntien ja pienen huokaisun jälkeen lauantai-illan ohjelmana oli illallinen Vanhassa kaupungissa ravintola Maikrahvissa. Loppuillan ohjelma oli vapaa.

Sunnuntaina oli varsinainen Liittokokous

Sunnuntaina pidettiin varsinainen Liittokokous. Sen avasi liiton puheenjohtaja Turo Tiililä. Kokouksen aluksi normaalien Vuoden Autoteknikko, Vuoden Autoteknillinen Yhdistys ja Vuoden Kirjamyyjä -tunnustusten lisäksi palkittiin Liiton kultaisella kunnialevykkeellä yksi henkilö.

Liiton kultaisen kunnialevykkeen numeron 47 sai Tampereen ATY:n aktiivi Eero Sarimaa (83). Perusteluina olivat muun muassa hänen panoksensa niin SATL:n kuin Tampereen ATY:n toiminnassa. Liiton hopeisen kunnialevykkeen numerolla 281 puolestaan sai HATY:n aktiivi insinööri Sami Ojamo (37). Perusteluina olivat muun muassa hänen tekemä työ autoalan ja joukkoliikennealan kehittämiseksi.

Normaalien päätettävien asioiden lisäksi liittokokouksessa hyväksyttiin liiton sääntömuutos. Siinä lisättiin liiton niemenkirjoittajia käsittelevään 8§ liittohallitukselle valta nimetä lisää tarvittavia nimenkirjoittajia. Lisäksi PRH:n tarkistuksessa 5§ ja 7§ kohtien sanamuotoja korjattiin vallitsevan lainsäädännön mukaisiksi. Päivitetyt liiton säännöt löytyvät liiton kotisivulta osoitteesta www.satl.fi/jasenille/nayta/105

Seuralaisille oli sunnuntaina järjestettyä ohjelmaa. Se sisälsi suomeksi opastetun retken Tallinnan lähettyvillä sijaitsevaan Sauen kartanoon. Mielenkiintoiseen ohjelmaan osallistui 29 henkilöä.

Henkilövalinnat

Liiton puheenjohtajaksi valittiin neljännelle kaudelle insinööri Turo Tiililä (51, kotipaikka Helsinki). Liittohallitus valitsi järjestäytymiskokouksessaan varapuheenjohtajaksi Pentti Ala-Maakalan Tampereen yhdistyksestä. Hallituksen työvaliokunnan muodostavat puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, toiminnanjohtaja, Kari Kaihonen Helsingin yhdistyksestä sekä Vesa Villanen Salon Seudun yhdistyksestä.

Liittohallitukseen kokous valitsi erovuoroisten tilalle seuraavat henkilöt:

Pentti Ala-Maakala, Tampere

Jaakko Falck, Mikkeli

Antti Kovanen, Kuopio

Kari Kaihonen, Vantaa

Tero Salovaara, Kerava

Kaikki valitut jäsenet ovat uudelleen valittuja.

 

Hallituksessa jatkavat:

Eero Kukko, Oulu

Jukka Autio, Muurame

Mika Heinola, Kokkola

Vesa Villanen, Pertteli

Mauri Linnanketo, Pori

Liittohallituksen jäsenten yhteystiedot löytyvät TÄÄLTÄ.

Jäsenmaksu

Liiton jäsenmaksuksi eli liittomaksuksi vuodelle 2019 vahvistettiin 40,00 euroa varsinaiselta jäseneltä. Korotusta entiseen tulee 1,50 euroa. Liitto perii liittomaksun jäseniltä liitettyään siihen kunkin yhdistyksen oman jäsenmaksuosuuden (tieto yhdistyksen jäsenmaksuosuudesta Liiton toimistoon 16.11.2018 mennessä). Eräpäiväksi vuoden 2019 maksuille päätettiin 20.1.2019. e-lasku on myös käytössä yhtenä maksumuotona.

Lehden itse tilaavien vapaa- ja kunniajäsenien lehtimaksu vuodelle 2019 nousee 36,50 euroon, joten nousua tulee 1,50 euron verran. Hinta koskee myös yhdistysten tilaamia kannatusjäsenien lehtiä. Vertailuksi mainittakoon, että Suomen Autolehden normaali tilausmaksu vuodelle 2018 on 68,00 euroa/vuosikerta. Niinpä jäsenalennus on 46 %.

Toimintateema

Toimintasuunnitelman yhteydessä vahvistettiin, että Vuoden toimintateemana jatkuu "Ammattiosaamisen kehittäminen". Merkittävin teemaan liittyvä projekti on viime vuonna aloitetun, useampivuotisen verkko-osaamiskeskus SATL-portaalin kehitystyö. Sen toteuttamiseksi projektille palkattu Tomi Virkki keskittyy vuoden yhdeksän ensimmäistä kuukautta projektin esiselvityksen tekemiseen. Se toteutetaan EU:n rahoittamana Euroopan sosiaalirahaston (ESR)-projektina.

Seuraava Liittokokous

Vuoden 2019 Liittokokouksen järjestelyistä vastaa Salon Seudun Autoteknillinen Yhdistys. Se järjestetään yhden päivän mittaisena Sokos Hotelli Rikalassa Salossa lauantaina 16.3.2019. Paikalle saa tulla jo perjantaina 15.3. ja sunnuntaihin 17.3. asti voi olla. Tarkemmat tiedot hintoineen ja aikatauluineen toimitetaan myöhemmin.

Vuodelle 2020 liittokokouksen järjestäjänä toimii Oulun ATY, joten kokous järjestetään Oulussa.

Kesäpäivät

Seinäjoen Seudun ATY järjestää kuluvan vuoden Kesäpäivät Seinäjoella 16.-17.6.2018. Vuoden 2019 osalta aiemmin tapahtuman varannut Varkauden ATY joutui perumaan varauksensa. Sen sijaan kokouksen yhteydessä Kuopion ATY lupasi järjestää korvaavan tilaisuuden hyödyntäen omia kokemuksiaan matkojen järjestämisessä. Siitä saamme tietoa myöhemmin lisää.

Paras kirja-asiamies

Tampereen Autoteknillinen yhdistys myi vuonna 2017 parhaiten kirjoja. Heidän kirja-asiamiehenään toimi Pekka Hjon, joka  kävi vastaanottamassa asiaan liittyvän tunnustuksen.

Sydämelliset kiitokset mukavasta viikonlopusta kaikille osallistuneille ja erityiskiitokset järjestelyihin osallistuneille.

 

Vuoden Autoteknillinen Yhdistys

Tampereen Autoteknillinen Yhdistys voitti Vuoden Autoteknillisen Yhdistyksen tittelin vuoden 2017 parhaimman toimintansa ansiosta kilpailun sääntöjen mukaisissa asioissa pistemäärällä 10, kun maksimipistemäärä oli 17. Koska kilpailussa on jaossa myös miinuspisteitä, pisteskaalan alapää on -8 pisteessä. Kuten aikaisempina vuosina, valintaan vaikuttivat muun muassa jäsenmäärän kehitys, tiedottamisen taso, toiminnan aktiivisuus sekä jäsenmaksujen hyvä hoito. Kyseinen vuosi oli yhdistyksen historian 84. Jäseniä yhdistyksessä oli kaikkiaan 556.

Muista sijoituksista todettakoon, että kakkossijalle tuli Kuopion yhdistys 9 pisteellä ja jaetulle kolmannelle sijalle Etelä-Satakunnan ja Lahden yhdistykset 8 pisteellä. Kisassa vain voittaja palkittiin kunniakirjalla sekä 600,00 € lahjoituksella yhdistyksen stipenditilille. Kilpailun pistelaskennassa tärkeässä osassa on Liittoon lähetetyt tiedotteet yhdistyksen toiminnasta, kun merkittävä osa tuloksesta lasketaan niiden avulla.

Yhdistyksen johtoryhmässä eli hallituksessa toimivat puheenjohtajana Pentti Ala-Maakala (kuvassa vasemmalla), varapuheenjohtajana Antero Savolainen (kuvassa oikealla) ja muina jäseninä Harri Kurhela, Sami Raitala, Pertti Oittinen, Heikki Pirinen ja Tapio Kaakkolammi. Opiskelijajäsentä ei tällä kertaa ollut mukana. Johtoryhmän kutsumina sihteerinä toimi Pekka Hjon (kuvassa keskellä) ja rahastonhoitajana Eero Kallio.

Kirja-asiamiehenä toiminut Pekka Hjon palkittiin vuoden kirjamyyjänä. Mobilian taustayhteisöjäsenenä toimi Tapio Kaakkolammi. Yhdistyksellä on lisäksi Teknillinen toimikunta (pj Antero Savolainen), Perinnetoimikunta ja seniorikerho (pj Eero Sarimaa) ja Ohjelmatoimikunta (pj Eero Kallio).

Aktiivista ja vaihtelevaa toimintaa

Kuukausikokouksien järjestämisessä yhdistyksen filosofia on järjestää niitä hieman harvemmin laatuun panostaen. Näin ollen viime vuoden aikana vuosikokouksen lisäksi oli kolme kuukausikokousta: tutustumiset Toyota Tammer-Autoon, Vehoniemen Automuseoon ja Ylöjärvellä sijaitsevaan Avant Tecno Oy:öön. Näiden lisäksi yhdistys suoritti kevätretken yhdessä Autojoukkojen Killan kanssa Parolan panssarimuseoon ja muutama pariskunta osallistui Valkeakoskelaisten järjestämiin teatteriin ja illalliseen joulukuussa.

Seniorikerho kokoontui vuoden aikana seitsemän kertaa. Tapaamisissa käsitellyt aiheet vaihtelivat autojen katsastusmääräyksistä, turvallisuuteen vaikuttavista autonrakenteista, renkaista ja niiden määräyksistä, autoalan koulutuksen nykytilasta Tampereen autokorjaamojen historiaan ja terveyteen sekä kuntoiluun asti.

Teknillisen toimikunnan toteuttamana yhdistys osallistui Mobiliassa järjestettyyn valtakunnalliseen museoautopäivään saaden näin pisteitä Auton Päivän järjestämisestä. Siellä ohjelmassa oli melko haastavaksi osoittautunut autontunnistuskilpailu.

Yhdistys osallistui Hämeen piirin muiden yhdistysten kanssa SATL Kesäpäivien järjestämiseen elokuussa Valkeakoskella. Muuten yhdistyksen edustus oli mukana Porin liittokokouksessa ja muutama jäsen osallistui Turun ATY:n järjestämälle SATL:n pikkujouluristeilylle. Yhdistyksen puheenjohtaja on toiminut liittohallituksen jäsenenä sekä varapuheenjohtajana.

Seuraava Vuoden Autoteknillinen Yhdistys -tittelin saaja on taas haussa, kun uusi kilpailu on alkanut tämän vuoden osalta jo helmikuun kiertokirjeen mukana lähetettyjen uusittujen sääntöjen mukaisesti. Onnea vielä kerran Tampereelle ja voimaa tämän vuoden taistoon!

 

  1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9   Seuraavat >>

Suomen Autoteknillinen Liitto - Köydenpunojankatu 8 00180 Helsinki - Updated by Webmaster
  » Uutisarkisto 2017  
  » Uutisarkisto 2016  
  » Uutisarkisto 2015  
  » Uutisarkisto 2014  
  » Uutisarkisto 2013  
  » Uutisarkisto 2012  
  » Uutisarkisto 2011  
  » Uutisarkisto 2010  
  » Uutisarkisto 2009  
  » Uutisarkisto 2008  
  » Uutisarkisto 2007  
  » Uutisarkisto 2006  
  » Uutisarkisto 2005  
  » Uutisarkisto 2004  
  » SATL:n Liittohallitus