05.05.2017 - Heikki Parrille myönnettiin Moottoriliikenteen ansiomerkki

Moottoriliikenteen Keskusjärjestö ry on vuonna 1993 perustanut Moottoriliikenteen ansiomitalin. Tasavallan presidentin on antanut mitalista 1.4.2007 voimaan tulleen asetuksen ja Suomen Valkoisen Ruusun ja Suomen Leijonan ritarikuntien Suurmestari on hyväksynyt mitalin virallisten mitalien listaan. Moottoriliikenteen ansiomitalin myöntää asetuksen mukaan Liikenneministeri Moottoriliikenteen Keskusjärjestö ry:n hallituksen asettaman mitalitoimikunnan esityksestä.

Mitali myönnetään ansiokkaasta valtakunnallisesta toiminnasta suomalaisen moottori liikenteen hyväksi, tai henkilölle, joka pitkäaikaisella ja tuloksekkaalla työllään on edistänyt tieliikenteen kehittämistä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (alakuvassa vasemmalla) jakoi myöntämänsä Moottoriliikenteen ansiomitalit 5. toukokuuta 2017 kuudelle tieliikenteen toimintaa valtakunnallisesti edistäneelle henkilölle. Niistä yhden mitalin sai SATL:n toiminnassa vahvasti mukana oleva jäsenemme toimitusjohtaja Heikki Parri.

Muut ansiomitalin saajat olivat:

Toimitusjohtaja Johanna Lehtonen (kuvassa neljäs vasemmalta)
Pohjolan Matka -konserni, Iisalmi
 
Toimittaja Olli Blomberg  (kuvassa neljäs oikealta)
Textrans Oy, Kuopio

Toimitusjohtaja Pekka Lahti (kuvassa kolmas oikealta)
VV-Auto Group Oy, Vantaa

Toiminnanjohtaja Olli Veijola (kuvassa kolmas vasemmalta)
Suomen Taksiliiton Oulun lääninyhdistys ry, Haukipudas

Liittovaltuuston puheenjohtaja Jari Matikainen (kuvassa toinen vasemmalta)
Autoliitto ry, Oulu

Lisäksi kuvassa oikealla on mitalien jakoon osallistunut LVM kansliapäällikkö Harri Pursiainen.

Mitaleja on myönnetty vuodesta 1993 lähtien kaiken kaikkiaan 190 kappaletta. Mitalissa on kuvattuna auton ohjauspyörä ja ajajan kädet sekä teksti "Moottoriliikenteen hyväksi".

Moottoriliikenteen Keskusjärjestö ry on kahdeksan tieliikennejärjestön yhteistyöelin. Jäseninä ovat Autoalan Keskusliitto ry, Autoliitto ry, Autotuojat ry, Linja-autoliitto ry, Suomen Autokoululiitto ry, Suomen Autoteknillinen Liitto ry, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja Suomen Taksiliitto ry.

28.04.2017 - Suomen Autolehti 5/2017 ilmestyy tiistaina 2.5.2017

Vuoden 2017 viides Autolehti ilmestyy toukokuun alussa. Teemana on raskas kalusto ja siitä löytyy asiaa 26 sivun verran. Lehdellä on tällä kertaa paksuutta 94 sivua.

Lehdessä muun muassa seuraavaa:

  • Auton tekninen avaus: Subaru Impreza. Täysin uusi Impreza on Subarun ensimmäinen yhtiön uuteen Subaru Global Platform -perusrakenteeseen perustuva malli. Subaru lupaa uuden perusrakenteen parantavan muun muassa ajomukavuutta, ajo-ominaisuuksia sekä kolariturvallisuutta.
  • Teemaan liittyen:
    • Volvon kuorma-autokauppa on kasvussa.
    • Originator Oy:n esimerkki kannattavasta liiketoiminnasta korjaamotoiminnan ja varaosamyynnin avulla.
    • Veho Hyötyajoneuvojen uusi palvelukeskus avattiin Kouvolaan, useat palvelut saa saman katon alta.
    • Koivunen Oy tuo raskaan kaluston Top Truck -korjaamoketjun Suomeen.
    • Raumalainen Raskas-Kauppi Oy huoltaa ja korjaa raskaita hyötyajoneuvoja kuorma-autoista kurottajiin.
    • Mercedes-Benz aloittaa täysin sähköisen 25-tonnisen Urban eTruckin piensarjatuotannon.
    • J.V. Bussi-Group Oy -bussipurkaamo erottelee osat ja hyödyntää materiaalit.
    • Pihtiputaan Ajokonekorjaamo on metallintyöstöön erikoistunut huoltokorjaamo.
  • Laser yleistyy autovalmistuksessa. Käyttö ei rajoitu pelkästään korinosiin, vaan myös erilaisiin koneenosiin voidaan hyödyntää laserin keskitettyä voimaa.
  • SATL:n 11. Mestarimekaanikko-kilpailun yhteenveto.
  • 87. Geneven autonäyttelyn unelmat ja konseptit sekä New Yorkin autonäyttelyn yhteenveto.
  • AKL:n suhdannebarometrin mukaan autoalalla on aiempaa valoisammat tulevaisuuden näkymät.
  • Moottoritekniikkaa: Caterpillar C93 Acert. Caterpillarin 9,3-litraista rivikuutosmoottoria käytetään muun muassa valmistajan omissa kauhakuormaajissa.
  • Laitekatsauksessa ovat esillä raskaan kaluston liikuteltavat nostinpylväät.

Suomen Autolehden sähköinen näköisversio ilmestyy myös 2.5.2017. Lehden arkisto on luettavissa numerosta 1/2014 alkaen. Lehden pääsee lukemaan kirjautumalla omilla tunnuksilla SATL:n extranettiin osoitteessa https://rekisteri.sebacon.fi. Asiakastunnus on: satl

13.04.2017 - SATL:n vuoden 2017 Kesäpäivät pidetään Valkeakoskella 19.-20.8.2017

Kuvia klikkaamalla aukeavat tulostettavat pdf-versiot ilmoituksesta ja ohjelmasta.

Ilmoittautumislomake on ladattavissa Excel-muodossa TÄSTÄ

25.03.2017 - Mestarimekaanikko 2017 kilpailu on ratkennut

MEDIATIEDOTE 25.3.2017                                                            Julkaisuvapaa heti

Mestarimekaanikko 2017 kilpailu on ratkennut

Suomen Autoteknillinen Liitto ry (SATL) järjesti kaikille autoalan ammattilaisille avoimen Mestarimekaanikko 2017 -kilpailun jo 11. kerran. Kilpailun finaali ja palkintojenjako tapahtui Stadin ammattiopiston tiloissa lauantaina 25.3.2017.

Stadin ammattiopistossa Haagassa 25.3.2017 pidettyyn Mestarimekaanikko 2017 -finaaliin osallistui semifinaalista jatkoon päässeet kolme kilpailijaa. Kilpailijoiden tehtävänä oli suorittaa kolme eri työrastia. Rastien pituus oli 45 minuuttia ja niistä kustakin oli jaossa 10 pistettä, joten finaalin maksimipistemäärä oli 30 pistettä. Rastit olivat erittäin haastavia, eikä pisteitäkään jaettu helläkätisesti.

Voittajaksi kilpailusta selvisi Tomi Gren, Kouvola (Motonet korjaamo/TMA Finland Oy, Kouvola) 18,50 pisteellä. Voitosta hän sai noin 1000 euron arvoisen tuotepalkinnon.

Toiseksi sijoittui Jari Kopra, Lepsämä (Motomer Oy, Espoo) 17,00 pisteellä ja kolmanneksi Miika Lindberg, Kotka (Auto-Suni Oy, Kotka) 14,50 pisteellä. Toisesta sijasta jaettiin noin 750 euron arvoiset ja kolmannesta noin 500 euron arvoiset tuotepalkinnot. Loput semifinaaliin jääneet kilpailijat saivat kukin palkinnoksi valitsemansa Autoalan Koulutuskeskus Oy:n julkaiseman kirjan. Lisäksi kukin finalisti sai vuoden mittaisen käyttöoikeuden ProDiags -oppimisjärjestelmään sekä Suomen Autolehden vuosikerran.

Alun perin finaaliin selviytynyt Ylämyllyltä kotoisin oleva Tomi Vainikainen joutui vetäytymään kilpailusta henkilökohtaisista syistä. Hänen tilallaan finaaliin osallistui neljänneksi semifinaalissa sijoittunut Miika Lindberg.

Finaalikilpailun sisältö

Rasteista ensimmäinen oli hybridiauton vianetsintä, kun auto ei suostunut käynnistymään. Kohdeautona oli vuosimallin 2016 Hyundai IONIQ HEV. Arvostelukohteina olivat asiakaspalvelu, looginen vianetsintä, testerin ja oskilloskoopin käyttö sekä tulosten analysointi ja vian löytäminen. Vian aiheutti oikosulussa ollut väyläjohto.

Toisella rastilla tehtävänä oli suorittaa uuden auton luovutustarkastus. Kohdeautona oli vuosimallin 2017 Jeep Grand Cherokee. Arvostelukohteina olivat ajoneuvon valmistajan luovutustarkastuksen ohjeistuksen mukaiset tarkastuskohteet ja sen mukaan eri työvaiheiden läpikäyminen ja asetettujen poikkeamien huomioiminen.

Kolmannella rastilla tehtävänä oli suorittaa diesel-auton vianhaku. Tehtävänannossa oli kerrottu, että autoon oli vaihdettu toisella korjaamolla uusi käytetty moottori, mutta sitä ei oltu saatu toimimaan. Auto kyllä käynnistyi, mutta se sammui melkein heti. Kilpailukohteena oli vuoden 2010 Opel Insignia 2,0 Sports Tourer. Arvostelukohteina olivat muun muassa omien ja auton suojavälineiden käyttö, vikakoodien luku, looginen vianetsintäprosessi, ongelmien oikea päättely eri mittauksilla sekä korjausehdotus. Ongelman aiheutti polttoaineen täytössäätöventtiilin virheellinen toiminta, joka aiheutti virhetilan (liian suuri polttoaineen paine) ja siten auton sammumisen.

Finaalin sekä helmikuun alussa pidetyn semifinaalin kilpailurastien suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista vastasivat autoalan asiantuntijoiden kanssa Metropolia ammattikorkeakoulun kuuden autoinsinööriopiskelijan ryhmä, johon kuuluivat Samu Autiosalo, Samu Heinonen, Samu Kuronen, Joona Murtolehto, Tomi Perkiömäki ja Vesa Vilkman. Kilpailutehtävien toteutuksella he suorittivat samalla omiin opintoihinsa liittyvää projektityökurssia.

Edellä mainittuina autoalan asiantuntijoina toimivat finaalissa Diagno Finland Oy:n tekninen asiantuntija ja kouluttaja Björn Boström, Hyundai Motor Finland Oy:n teknisistä koulutuksista vastaavan Kainuun ammattiopiston opettaja Markku Suonpää (oli mukana myös semifinaalissa), FCA Finland Oy:n jälkimarkkinoinnin kenttäpäällikkö Ukko Rummukainen, Stadin ammattiopiston opettaja Petri Hanski ja kilpailupaikkana toimineen oppilaitoksen yhteyshenkilönä koulutuspäällikkö Aku Lämsä.

Semifinaalissa asiantuntijoina toimivat Prodiags Oy:n kouluttajat Jarmo Aalto ja Jorma Höyteinen, Wihuri Oy:n Teknisen Kaupan osastopäällikkö Jouni Kiviranta, FCA Finland Oy:n teknisistä koulutuksista vastaavan AEL:n koulutusasiantuntija Kai Hikman ja Stadin ammattiopiston lehtori Mika Saroma.

Suurkiitokset kaikille kilpailun yhteistyökumppaneille.

Lisätietoja: pasi.perhoniemi@satl.fi, 044-523 9477

Pasi Perhoniemi

Toiminnanjohtaja

Suomen Autoteknillinen Liitto ry

 

Mediatiedote on ladattavissa pdf-muodossa TÄSTÄ

 

Alla ovat kuvat kärkikolmikosta finaalin työrasteilla. Kuvaa klikkaamalla aukeaa kuva alkuperäisessä koossa. Kuvia saa käyttää vapaasti kilpailusta uutisoitaessa. Kuvaajan nimi mainittava. Kuvaajana Pasi Perhoniemi kaikissa muissa kuvissa paitsi palkintojenjakokuvassa, jossa kuvaaja oli Vesa Vilkman.

Voittaja Tomi Gren vasemmassa yläkuvassa 1. rastilla vieressään Markku Suonpää. Oikeassa yläkuvaassa ollaan rastilla 2 ja alakuvassa rastilla 3.

Toiseksi sijoittunut Jari Kopra vasemmalla yläkuvassa rastilla 3, oikeassa yläkuvassa rastilla 1 ja alhaalla rastilla 2.

Kolmanneksi sijoittunut Miika Lindberg vasemmassa yläkuvassa rastilla 2, oikealla rastilla 3 ja alhaalla rastilla 1 käymässä rastin sisältöä läpi Markku Suonpään kanssa.

 

Palkintojenjako, kuvassa vasemmalta oikealle Jari Kopra, Miika Lindberg, Tomi Gren ja SATL:n toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi.

 

19.03.2017 - SATL:n Liittokokous pidettin Porissa 17.-19.3.2017, Ammatillisen koulutuksen reformin aiheutti huolta

MEDIATIEDOTE

Autotekniikan parhaat asiantuntijat olivat koolla Porissa

 

Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus autoalan koulutukseen aiheutti huolta

Autoalan esimies-, kouluttaja- ja vastaavissa tehtävissä toimivien henkilöiden yhteistyöjärjestön Suomen Autoteknillinen Liitto ry:n (SATL) 82. Liittokokous pidettiin 17.-19.3. Porissa. SATL:oon kuuluu noin 6000 henkilöjäsentä 37 paikallisyhdistyksestä ympäri Suomea. Vuosittain järjestettävä Liittokokous on järjestön päättävä elin. Tämän vuoden kokouksessa oli edustettuna 25 yhdistystä 63 äänivaltaisen edustajan voimin.

Kokouksen keskusteluissa nousi esiin ammatillisen koulutuksen reformin negatiiviset vaikutuksen autoalan koulutuksen tasoon ja laatuun. Siinä etenkin huolta aiheutti enemmän työnantajien vastuulle siirtyvä käytännön työharjoittelujen sekä yleisaineiden perustietojen kouluttamisen järjestäminen. Millä resursseilla se oikein tapahtuisi ja onko työnantajilla mielenkiintoa siihen panostamiseen omia rekrytointitarpeitaan enempää? Lisäksi se aiheuttaa opiskelijoiden osaamisen eriarvoistumista, joka pahimmillaan johtaa jatkokoulutusmahdollisuuksien menettämiseen osaamisvajeen takia.

SATL:n jäsenistöön kuuluu monia toisen asteen autoalan ammatillisen koulutuksen opettajia.

Kokouksen valinnat

Kokouksessa valittiin Liiton hallituksen puheenjohtajaksi kolmatta kertaa insinööri Turo Tiililä (ikä 50, kotipaikka Helsinki). Vuosittaisten erovuoroisten tilalle valittiin seuraavat hallitusjäsenet; Jukka Autio (Jyväskylä), Mika Heinola (Kokkola), Eero Kukko (Oulu), Mauri Linnanketo (Pori) ja Vesa Villanen (Salo). Vanhoina hallituksen jäseninä jatkavat Pentti Ala-Maakala (Tampere, varapuheenjohtaja), Jaakko Falck (Mikkeli), Kari Kaihonen (Vantaa), Antti Kovanen (Kuopio) ja Tero Salovaara (Kerava).

SATL on nimennyt Vuoden Autoteknikon vuodesta 1982 lähtien. Nimitys on järjestön korkein tunnustus, jonka se antaa autoalalla tai autoalan hyväksi toimineelle henkilölle. Sääntöjen mukaisesti nimitys julkistetaan SATL:n Liittokokouksen yhteydessä.

Vuoden Autoteknikko -palkinto myönnettiin Diagno Finland Oy:n hallituksen jäsenenä ja yrityksen Senior Advisorina toimivalle insinööri Arto Lehtiselle (64, kotipaikka Helsinki). Valtaosan työurastaan hän on työskennellyt Boschia maahantuoneella Alftan Oy Ab:lla, ja sittemmin Boschin itse tultua Suomen markkinoille Robert Bosch Oy:llä. Hän on toiminut kouluttajana, huoltopäällikkönä ja toimialajohtajana huolto- ja testaustekniikkaosastolla. Hän on työskennellyt joitain vuosia myös automaahantuonnin tehtävissä Vehon palveluksessa.

Viimeiset 12 vuotta hän toimi Diagno Finland Oy:ssä toimitusjohtajana ja sittemmin hallituksen puheenjohtajana. Tämä aika toi tutuksi yrityksen pyörittämisen haasteet ja antoi mahdollisuuden tarjota laajemmin asiakkaille näiden tarvitsemia tuotteita ja palveluita.

Liki neljänkymmenen autoalaa palvelleen vuoden jälkeen hän jäi päivittäisestä työelämästä ansaitulle eläkkeelle syyskuussa 2016, mutta antaa edelleen vahvan panoksensa kehittämällä Diagno Finland Oy:n toimintaan.

Vuoden Autoteknillisen Yhdistyksen arvonimen sai Joensuun Seudun Autoteknillinen Yhdistys ry. Siihen kuuluu 186 jäsentä. Arvonimen saantiin vaikuttavat esimerkiksi jäsenmäärän kehitys, tiedottamisen taso, toiminnan aktiivisuus sekä jäsenmaksujen hyvä hoito.

Muita merkittäviä tunnustuksia arvokkaasta toiminnasta autoalan, Liiton ja Autoteknillisten yhdistysten eteen annettiin myös kokouksen yhteydessä. Liiton kultainen kunnialevyke myönnettiin yhdelle ansioituneelle SATL:n jäsenelle eli Matti Arposelle (64, kotipaikka Imatra). Perusteluina olivat muun muassa hänen panoksensa niin SATL:n kuin sen jäsenyhdistysten toiminnassa.

Liittokokouksen järjestelyistä vastasi SATL:n jäsenyhdistyksenä 80-vuotisjuhliaan viettänyt Porin Autoteknillinen Yhdistys.

LISÄTIETOJA:                      

Toiminnanjohtaja Pasi Perhoniemi, puh. 044-523 9477, s-posti: pasi.perhoniemi@satl.fi

Puheenjohtaja Turo Tiililä, puh. 0400-435 008, s-posti: turo.tiilila@testworld.fi

Tiedote on ladattavissa pdf-muodossa TÄSTÄ

  1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9   Seuraavat >>

Suomen Autoteknillinen Liitto - Köydenpunojankatu 8 00180 Helsinki - Updated by Webmaster
  » Uutisarkisto 2016  
  » Uutisarkisto 2015  
  » Uutisarkisto 2014  
  » Uutisarkisto 2013  
  » Uutisarkisto 2012  
  » Uutisarkisto 2011  
  » Uutisarkisto 2010  
  » Uutisarkisto 2009  
  » Uutisarkisto 2008  
  » Uutisarkisto 2007  
  » Uutisarkisto 2006  
  » Uutisarkisto 2005  
  » Uutisarkisto 2004  
  » SATL:n Liittohallitus