15.09.2017 - SATL MOLIKE:n mukana eduskunnassa

Moottoriliikenteen Keskujärjesto MOLIKE:n perinteinen Eduskuntavierailu tapahtui tänään 15.9.2017. Liikenne- ja viestintävaliokunnan sekä Valtiovarainvaliokunnan verojaoksen ja liikennejaoksen jäseniä oli saapunut keskustelutilaisuuteen lähemmäs 15. MOLIKE:n jäsenjärjestöistä paikalla puolestaan oli 10 henkilöä.

Keskusteltavina aiheina oli tärkeimpänä liikenteen päästövähennystoiminepiteet ja miten niihin olisi järkevintä päästä.

Tapaamisen yhteydessä jaossa oli oheinen materiaali, joka on luettavissa seuraavasta linkistä:

MOLIKE_Eduskunta_150917.pdf

13.09.2017 - SATL:n virallinen Autoteknillinen pikkujouluristeily 2017, ilmoittautumisaikaa jatkettu 24.9. asti, opiskelijajäsenille erikoistarjous!

Turun Autoteknillinen Yhdistys järjestää jo perinteikkään SATL:n virallisen Autoteknillisen pikkujouluristeilyn Viking Gracella Turusta Tukholmaan ja takaisin 1.-2.12.2017. Ohjelma, hinnat ja ilmoittautumisohjeet löytyvät tuosta alta (kuvaa klikkaamalla aukeaa tulostettava pdf-tiedosto). Ilmoittautumisaikaa on jatkettu yli viikolla, sitovat ilmoittautumiset 24.9.20107 mennessä.

Opiskelijajäsenille on vielä oma erikoistarjous:

Seaside 4, ikkunahytti

  • kolme henkilöä hytissä 100€/hlö
  • neljä henkilö hytissä 90€/hlö

Inside 4, sisähytti 

  • kolme henkilöä hytissä 85€/hlö
  • neljä henkilö hytissä 75€/hlö

Eikä siinä vielä kaikki: Helsingin, Turun, Tampereen ja Seinäjoen Seudun Autoteknilliset yhdistykset ovat luvaneet lisäksi 50 euron tuen kullekin ilmoittautuvalle opiskelijajäsenelle, joten risteilylle ei jää hintaa kuin 25-50 euroa/hlö hytistä jä hytissä olijoiden määrästä riippuen. Seinäjoen Seudun ATY:n osalta tuki koskee myös yhdistyksen muitakin henkilöjäseniä.
 
Ennen matkaa TuATY ry ja Turun amk Oy tarjoavat jälleen perinteisen "Uuden autotekniikan ja ajoneuvolainsäädännön ajantasapäivän" pe 1.12.2017 klo 8:00 - 16:00. Pitkämatkalaisia autetaan tarvittaessa majoituksen saamisessa ammattikorkeakoulun sen hetkisen sopimusyhteistyökumppanin kanssa (siis jos haluaa saapua Turkuun torstai-ilta koulutukseen osallistumiseksi). Koulutuspäivän hinta on 100€ risteilylle osallistujille ja se maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä TuATY:n tilille. Päivä kelpaa Trafin edellyttämäksi katsastajien täydennyskoulutuspäiväksi.

 

04.09.2017 - Vuoden 2017 jäsenhankintakilpailu on käynnissä, uusien jäsenien loppuvuoden jäsenyys on ilmainen

Tämän vuoden jäsenhankintakilpailu on edennyt sen jälkimmäiselle puoliskolle. Jokainen jäsenmaksunsa maksanut uusi varsinainen jäsen lasketaan mukaan jäsenhankkijan saldoon ja jokainen jäsen voi olla jäsenhankkija. Loppuvuoden jäsenyys on uusille varsinaisille jäsenille ilmainen 1.9.2017 alkaen, joten lasku heille lähtee vasta vuoden 2018 alussa eräpäivän ollessa 19.1.2018.

Uuden jäsenen voi ilmoittaa sähköisellä jäsentietolomakkeella, joka löytyy osoitteesta: www.satl.fi/jasentietolomake. Lisätietoihin täytyy muistaa kirjata jäsenhankkijan nimi.
 
Ahkeruudesta palkitaan seuraavanlaisesti:

  • 1 uusi jäsen = SATL:n mikrokuituliina
  • 3 uutta jäsentä = SATL:n nahkavyö ja elokuvalippu
  • 5 uutta jäsentä = SATL:n seinäkello ja kaksi elokuvalippua
  • 10 uutta jäsentä = Vapaavalintainen AAKK:n tai Suomen Liikekirjojen julkaisema tai välittämä kirja
  • 15 uutta jäsentä = vapaavalintainen osallistuminen Autoalan Koulutuskeskus Oy:n koulutustilaisuuteen.

Lisäksi kaikkien uusia varsinaisia jäseniä ILMOITTAVIEN kesken arvotaan yksi tablettitietokone, kuten myös uusien varsinaisien jäsenien ja ensimmäisen jäsenmaksunsa eräpäivään mennessä maksavan entisten opiskelijajäsenien kesken. Tulokset lasketaan vuoden 2018 alkupuolella, kun uudet jäsenet ovat maksaneet ensimmäiset jäsenmaksunsa.

Tsemppiä jäsenhankintaan!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30.08.2017 - Suomen Autolehti 7/2017 ilmestyy perjantaina 1.9.2017

Kesälomat on vietetty, ja vuoden 2017 syyskauden ensimmäinen Suomen Autolehti 7/2017 ilmestyy syyskuun alussa. 100-sivuisen lehden teemana ovat tällä kertaa renkaat, joista asiaa on yli 25 sivun verran.

Lehdessä muun muassa seuraavaa:

  • Teemaan liittyen:
    • Merkkiliike panostaa rengasmarkkinaan
    • Pirelli hakee jalansijaa Pohjoismaissa
    • Continental vahvistaa ketjutoimintaa, muut ketjut myös esiteltyinä
    • Pieni rengasliike pärjää hyvällä palvelulla
    • Pinnoitus pitää pintansa
    • Parkkihallin renkaiden skannauslaite kiinnostaa kansainvälisesti
    • Verkkokauppaa renkailla, ulkomaiset yritykset vievät osansa
    • Rengasalan muita uutisia
  • Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet ja menneet eteenpäin melkoisella vauhdilla. Vauhtisokeus saa monet luulemaan, että autonomiset autot ovat ihan kulman takana. Autot eivät kuitenkaan aja täysin itsenäisesti vielä pitkään aikaan. Jo pelkästään tietojenkäsittelykapasiteetti on sen esteenä.
  • Sähkö- ja polttomoottorin yhteispeli on nähty helpommaksi tavaksi tuoda sähköinen voimansiirto henkilöautoihin päästöjä pienentämään. Boschilta löytyy ratkaisu niin kevyeen kuin hieman rankempaankin sähköistämiseen.
  • Nuoret osaajat mittavat taitojaan lokakuussa ammattitaidon maailmanmestaruuskisoissa Abu Dhabissa. Roope Rokkonen on lähdössä Suomesta automaalarien kilpailuluokkaan näyttämään omaa osaamistaan.
  • Autokaupan ensimmäinen vuosipuolisko. Kääntyvätkö rekisteröinnit kasvuun?
  • Moottoritekniikkaa: Chrysler Hemi SRT Demon V8 6,2 L. Moottoreita on monenlaisia. Välillä on mukava irrottautua tästä maailmasta ja katsoa, mitä saadaan aikaiseksi, kun arkisille moottorinkehitysparametreille ei ole mitään käyttöä. SRT Demon -moottori on kehitetty katulaillista kiihdytysautoa varten.
  • Laitekatsauksessa ovat esillä raskaan kaluston renkaanvaihtokoneet.

Suomen Autolehden sähköinen näköisversio ilmestyy myös 1.9.2017. Lehden arkisto on luettavissa numerosta 1/2014 alkaen. Lehden pääsee lukemaan kirjautumalla omilla tunnuksilla SATL:n extranettiin osoitteessa https://rekisteri.sebacon.fi. Asiakastunnus on: satl

29.08.2017 - SATL:n uusi kehityspäällikkö Tomi Virkki esittäytyy

SATL  -  mukana digiajassa.

Tervehdys kaikille. Nimeni on Tomi Virkki ja aloitin SATL:n kehityspäällikkönä nettiportaaliprojektissa Helsingin Köydenpunojankadulla 15.8.2017. Olen syntyperäinen helsinkiläinen (Kätilöopisto 1961) ja asustan perheineni Helsingin Puistolassa. Harrastukset kietoutuvat paljolti vanhan auto- ja moottoripyöräkaluston, kaikenlaisen rakentamisen ja koirien ympärille.

Koulutukseltani olen autoinsinööri, mistä johtuen SATL ja HATY ovat minulle jo ennestään tuttuja, vaikka mikään aktiivijäsen en ole ollutkaan. Valmistumisvuoteni on niinkin tuore kuin 1988, eli tämä tutkinto olisi ensi vuonna jo museorekisteröitävissä, jos se olisi auto. Urani autoalalla alkoi vuonna 1982, kun menin VV-Auton keskusvarastolle Herttoniemeen. Parin vuoden päästä pääsin kiinni autoinsinööriopintoihin ja heti valmistuttuani sain korkeasuhdanteen loppukirissä teknisen asiantuntijan paikan Autorexin (Renault-maahantuonti) huolto-osastolla Haagassa. Helmikuussa 1991 vaihdoin VV-Auton huolto-osastolle markkinointisuunnittelijaksi ja 1997 siirryin saman yrityksen Audi-osastolle tuotepäällikön tehtäviin. Koska insinööritieteen lisäksi osaamista oli kertynyt viestinnän ja markkinoinnin parista, tuli tehtäväkseni 2000-luvun alussa Audin tuoteasioiden ohella nettisivuston ylläpitäminen sekä kahden eri asiakaslehden toimittaminen. Tittelikin vaihtui 2010 vaiheilla viestintäpäälliköksi, jossa tehtävässä olin tähän saakka.

Tuoreena insinöörinä 80-luvun lopulla uusia asioita olivat mm. bensiinin suihkutusjärjestelmät "tavallisissa" autoissa, turvakorirakenteet ja niiden korjaaminen. Ja seuraavalla vuosikymmenellä tulivat katalysaattorit, turvatyynyt, ajonestot, lisää elektroniikkaa jne. Tyypillistä oli, että näitä pidettiin hankalina asioina, tyyliin "miten me näiden kanssa pärjätään..?". Nyt kun kaikki nämä ovat olleet arkipäivää jo vuosikymmeniä, voidaan todeta, että hyvinhän ne systeemit toimivat, kun on tarpeeksi tietoa. Siksi työkenttäni SATL:ssä on minulle loogisesti hahmotettavissa - ideanahan on tarjota jäsenistölle uusia joustavia tapoja tilanteen tasalla pysymiseen autotekniikan kehityksen huimassa vauhdissa.

Nykyautot ovat todellisia tuotantotekniikan taideteoksia. Autossa yhdistyy samaan tuotteeseen uskomattoman monta eri tekniikan lajia. Aerodynamiikka, elektroniikka, moottorimekaniikka, vaihteistomekatroniikka, päästönhallinta, ilmastointi, tutkatekniikka, kameratekniikka, Wi-Fi, paikannus, koritekniikka, melunhallinta, turvalaitteet, jne. Vahvan teknologialatauksen lisäksi autot on valmistettu ja niitä käytetään tiukkojen normien ja säädösten rajoittamassa ympäristössä. Vaihtoehtoisia energiamuotoja on tarjolla useita ja niidenkin varsinainen läpimurto on aivan lähellä.

Uusia haasteita on siis tarjolla autotekniikan asiantuntijoille jatkuvalla syötöllä. Siksi ajan tasalla pysymiseen tarvitaan myös uudenlaisia lähestymistapoja, kuten verkkokoulutukset ja webinaarit, jotka mahdollistavat täysipainoisen osallistumisen koulutukseen ilman aikaa vievää matkustamista.

SATL-portaaliprojekti on tärkeä askel ja valmistuttuaan myös sen on pysyttävä kehityksen mukana. Siksi  valmistelutyö kannattaa tehdä huolella, jotta portaali palvelisi SATL:n jäsenistöä parhaalla mahdollisella tavalla. Pyrimmekin kartoittamaan aivan lähiaikoina jäsenistön toiveita ja odotuksia portaalille. Kaikenlaiset ideat ja ajatukset ovat tervetulleita. Nyt on mahdollisuus vaikuttaa.

Ollaan kuulolla.

 

Kehityspäällikkö Tomi Virkki

GSM: 0400-430 883

e-mail: tomi.virkki(miukumauku)satl.fi

  1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9   Seuraavat >>

Suomen Autoteknillinen Liitto - Köydenpunojankatu 8 00180 Helsinki - Updated by Webmaster
  » Uutisarkisto 2016  
  » Uutisarkisto 2015  
  » Uutisarkisto 2014  
  » Uutisarkisto 2013  
  » Uutisarkisto 2012  
  » Uutisarkisto 2011  
  » Uutisarkisto 2010  
  » Uutisarkisto 2009  
  » Uutisarkisto 2008  
  » Uutisarkisto 2007  
  » Uutisarkisto 2006  
  » Uutisarkisto 2005  
  » Uutisarkisto 2004  
  » SATL:n Liittohallitus